Dopis pro rodiče č. 8
Milí rodiče,
s dnešním dopisem vám posílám přihlášku na letošní školu v přírodě. Po dlouhém pátrání se nám podařilo najít nové místo, které vypadá velice dobře a navíc je cenově přístupné. O odevzdání přihlášky prosíme do konce listopadu. Pojedeme společně s 1. B (paní učitelka Pézlová).
V českém jazyce jsme začali učivo o vyjmenovaných slovech. Prvotním cílem je znát slova zpaměti, děti proto mají nejpozději do pondělka za úkol naučit se celou řadu vyjmenovat. K tradičním vyjmenovaným slovům mají přidaná slova, jejichž příbuznost by se jim těžko odhalovala. Podrobně jsme se zaměřili na význam slov příbuzných se slovem být. Vypsali jsme si je do pracovního listu a tvořili jsme s nimi věty, protože mnoho z nich děti neznaly. Dalším oříškem pak je rozdíl „být x bít“. Děti dostaly zatím dva pomocníky – kartu se všemi vyjmenovanými slovy, kterou nosí v penálu, aby ji mohly kdykoliv použít, a kartu s vysvětlenými rozdíly v problematických dvojicích slov. Tu mají založenou v zelené obálce s pomocníky na český jazyk. Od dnešního dne mohou začít průběžně pracovat na cvičeních, která si založily do bílých desek. Jedná se o základní doplňovací cvičení, jejichž cílem je nácvik využívání pomocníka a samozřejmě také paměti. Na vypracování všech cvičení mají děti čas do úterý 18. listopadu, kdy desky s úkolem odevzdají. Myslím, že alespoň ze začátku budou potřebovat Vaši pomoc – jak s rozvržením práce (kdy které cvičení vypracovat, aby se jim vše nenahromadilo na poslední chvíli), tak se samotným odůvodňováním. Ve škole odůvodňujeme takto:
- Ve slově „bydlíme“ je po „b“ tvrdé „y“, protože je to vyjmenované slovo (tvar slova bydlit).
- Ve slově „neobyčejný“ je po „b“ tvrdé „y“, protože je to příbuzné k vyjmenovanému slovu obyčej.
- Ve slově „zabil“ je po „b“ měkké „i“, protože to není vyjmenované, ani příbuzné slovo.
Doplňovací cvičení budeme psát i ve škole, důležitý je vždy význam slova. Na konci příštího týdne si napíšeme diktát na str. 45.
I v matematice jsme se tento týden seznámili s několikerým novým učivem. Začali jsme písemným odčítáním. Děti Vám mají za úkol ukázat, „jak se to dělá“. Je to trochu jiné, než jste zvyklí vy, prosím, nepřeučujte je. Připomněli jsme si zvířátka dědy Lesoně. Nakonec jsme pracovali ve čtvercové mříži, v které se nyní učíme pohybovat a hledat krátké cesty.
V prvouce jsme dokončili téma „Voda“, v pondělí čeká děti 2. opakování. Jeho obsahem bude řeka Vltava, základní vlastnosti vody, koloběh vody v přírodě a koloběh pitné vody z kohoutku. K tomuto opakování již nebudou moci nahlížet do pracovních listů v zelených deskách.
Stále bojujeme s tím, že některé děti netrénují pravidelně anglická slovíčka, takže pak při mluvení ve dvojicích nemohou pracovat a navíc zdržují od práce ty, kteří potřebnou slovní zásobu mají. Jedná se opravdu pouze o základní slovíčka – školní potřeby, barvy, čísla 1-12, školní nábytek. Prosím všechny, pomozte dětem s pravidelnou domácí přípravou.
Po skončení tohoto týdne by děti měly zvládnout:
Český jazyk
- Vyjmenuji zpaměti řadu vyjmenovaných slov po „b“.
- Než napíšu i/y po „b“, odůvodním si, které mám napsat a proč. Využívám pomocníky.
- Vypíšu z knihy větu(y), která na mě z nějakého důvodu zapůsobila a připíšu proč.
- K napsání přepracované verze o obrovi využiji doporučení z hrubé verze.
Matematika
- Vysvětlím rodičům, jak se písemně odčítá.
- Určím, které zvířátko dědy Lesoně má přijít slabšímu družstvu na pomoc.
- Najdu a pomocí šipek zapíšu cestu z jednoho mřížového bodu do druhého.
Anglický jazyk
- Používám otázku „What is it?“ a „What number is it?“ a kamarádovi na ni odpovídám „It’s …“
- Píši bezchybně slova do pracovního sešitu, když se nejsem jistý(á), používám slovníček.
Prvouka
- Popíšu koloběh vody z kohoutku podle obrázku.
Co nás čeká v příštím týdnu:
ČJ - vyjmenovaná slova po „b“ – učebnice str. 42-45, pracovní sešit str. 20-23
M - učebnice str. 27-29, pro práci navíc pracovní sešit do str. 23
AJ - Lekce 10 – „What time is it?“
Prv - doprava v obci, jízdní řády Katka Vrtišková